28 فوریه 2023- بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشکده بهداشت عمومی Harvard T.H. Chan انجام شد، پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات که عمدتاً از غذاهای گیاهی تشکیل شده باشد، به طور قابل توجهی با کاهش خطر مرگ زودرس در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. این اولین مطالعه کوهورت آینده نگر است که به بررسی رابطه بین الگوهای رژیم غذایی کم کربوهیدرات و مرگ و میر در میان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می پردازد.

دکتر یانگ هو، نویسنده اصلی این مطالعه از بخش تغذیه ی این دانشکده، گفت: در حالی که اجتناب از کربوهیدرات های تصفیه شده و بسیار فرآوری شده به طور گسترده برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 توصیه شده است، مطالعه ما اولین شواهد تجربی را در مورد اینکه چگونه رژیم های کم کربوهیدرات می توانند به مدیریت دیابت کمک کند، ارائه می دهد.

این مطالعه در 14 فوریه 2023 به صورت آنلاین منتشر شد و در شماره آوریلDiabetes Care  ، منتشر خواهد شد.

محققان 34 سال داده های سلامتی 7224 زن شرکت کننده در مطالعه سلامت پرستاران و 2877 مرد شرکت کننده در مطالعه پیگیری متخصصان سلامت را تجزیه و تحلیل کردند که همه آنها پس از شروع این مطالعات به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه هایی را در مورد سبک زندگی و تاریخچه پزشکی هر سال تکمیل کردند که به محققان این امکان را می داد تا ترکیبات رژیم غذایی آنها را ارزیابی کنند و امتیاز رژیم غذایی آنها را بر اساس دریافت پروتئین ها و چربی های حیوانی، پروتئین ها و چربی های گیاهی، کربوهیدرات های با کیفیت بالا و کربوهیدرات های با کیفیت پایین، تعیین کنند.

این یافته‌ها، کاهش 24 درصدی مرگ و میر ناشی از همه علل را در میان افرادی که از الگوی غذایی کم کربوهیدرات پیروی می‌کردند، نشان داد. مزایای سلامتی برای رژیم‌های کم کربوهیدراتی که بر غذاهای گیاهی و کربوهیدرات‌های با کیفیت مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل تأکید داشتند، قوی‌تر بود. این رژیم ها همچنین با کاهش بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از سرطان مرتبط بودند. رژیم‌های کم کربوهیدرات که شامل محصولات حیوانی و کربوهیدرات‌های کم‌ کیفیت مانند سیب‌زمینی، قندهای افزوده ‌شده و غلات تصفیه ‌شده بودند، ارتباط معنی‌داری با مرگ ‌ومیر کمتر نداشتند.

محققان قوی ترین فواید سلامتی را در میان افرادی که به عادات سالم دیگر مانند سیگار نکشیدن، ورزش منظم و عدم مصرف الکل(یا مصرف در حد اعتدال) همراه با رژیم غذایی کم کربوهیدرات گیاهی پایبند بودند، مشاهده کردند.

چی سان، نویسنده ارشد و دانشیار دپارتمان تغذیه و اپیدمیولوژی در این دانشکده، گفت: این مطالعه بار دیگر بر اهمیت کیفیت رژیم غذایی هنگام انتخاب بین رژیم‌های مختلف برای کنترل و مدیریت دیابت تأکید می‌کند.

رفرنس:

Yang Hu et al, Low-Carbohydrate Diet Scores and Mortality Among Adults With Incident Type 2 Diabetes, Diabetes Care (2023). DOI: 10.2337/dc22-2310

منبع خبر:

https://medicalxpress.com/news/2023-02-plant-based-low-carbohydrate-diet-linked-premature.html